środa, 23 marca 2016

Bułeczki fitness


Moje pierwsze bułeczki na zakwasie. Nie dość, że bardzo smaczne to jeszcze
 bardzo zdrowe. Przepis jest prosty ale trzeba poświęcić mu troszkę czasu
 bo pieczywo na zakwasie musi dość długo rosnąć.Myślę jednak, że warto
 w wolnym dniu lub w weekend wygospodarować go choć chwilkę, żeby się móc nacieszyć ich niesamowitym smakiem:)

1 faza- kwaso-podmłoda
  • 100g zakwasu żytniego aktywnego
  • 500g mąki żytniej razowej typ2000
  • 50g mąki graham typ1850
  • 50g płatków owsianych
  • 10g świeżych drożdży
  • 150 ml wody o temperaturze 24 stopni

Drożdże dokładnie rozprowadzić w wodzie. Dodać zakwas, zamieszać
i dodać resztę składników. Dokładnie wymieszać, przykryć i zostawić
do fermentacji na 3 godziny (fot. 1-2).


2 faza - ciasto właściwe
  • 410 g kwaso-podmłody (cała poprzednia faza)
  • 100g maślanki o temperaturze 30 stopni
  • 300g mąki pszennej typ 500
  • 9 g soli
  • 20 ml oleju rzepakowego

Składniki na posypkę:
  • 10g płatków owsianych
  • 5g siemienia lnianego
  • 5g pestek słonecznika
  •  30g kleiku z mąki żytniej i wody
 
Do kwaso- podmłody dodać maślankę i mąkę. Mieszać 12 minut (z pewnością przyda się tu mikser z hakiem). Następnie dodać sól i mieszać dalej 3 minuty. Wlać olej i mieszać kolejne 3 minuty ( łączny
czas mieszania wynosi 18 minut). Z ciasta lepić kulki po 100 g każda, którym należy nadać podłużny kształt (można też zostawić okrągłe). Przykryć i zostawić w ciepłym miejscu aż podwoją objętość
(ok. 1 godzina).  Z mąki żytniej i wody przygotować wcześniej kleik  (robi się jak kisiel) i ostudzić. Kleikiem posmarować bułki i posypać zmieszanymi ziarnami. Bułki wstawić do nagrzanego do 220 stopni piekarnika i piec 5 minut. Zmniejszyć temperaturę do 190 stopni i piec jeszcze ok. 15 minut. Ostudzić na metalowej kratce.


Źródło: Adam Piekarz  (zmieniłam tylko kształt)

4 komentarze:

  1. czym moge zastapic make graham??? co Pani proponuje?? nie mam takiej, a chce zrobic:)
    Magda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie da się zastąpić tej mąki inną.

      Usuń
  2. dzien dobry. jestem w trakcie robienia.niestety nie doczytalam. i w instrukcji, jest niejasno napisane ,ze make dodajemy w drugiej fazie. dodalam w pierwszej:(((((((((( tak wynika z opisu (1 faza) wymieszac wszystkie skladniki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi przykro ale to moja wina. "Zjadłam" mąkę w przepisie w dodatku miałam problem z internetem dlatego odpowiadam dopiero teraz. Już poprawiam przepis.

      Usuń