poniedziałek, 13 czerwca 2016

Twaróg domowy (ze zsiadłego mleka)


Twaróg robiła moja babcia, twaróg robiła moja mama i za robienie twarogu wzięłam
się teraz ja. Co prawda w czasach babci i mamy pewnie większość robiła swoje sery 
bo w sklepach nic nie było ale był dostęp do mleka prosto od krowy. A skąd teraz takie 
mleko w środku miasta wziąć? W dodatku ser jest najlepszy z mleka, które jest
bezpośrednio z udoju.  Warto popytać, może się uda gdzieś takie mleko dostać bo
z innym nie daję gwarancji, że wyjdzie. W niektórych miastach funkcjonują mlekomaty
więc może tam. Ja dostałam od rodziny ze wsi całe 6 L.  Dzisiaj  znów dotarła kolejna
porcja więc czekam aż się zsiądzie i robię bo bardzo nam posmakował taki domowy
twaróg .

Składniki:
  • mleko prosto od krowy -najlepiej bezpośrednio po udoju
  • termometr do żywności

Mleko zostawić w temperaturze pokojowej aż zrobi się zsiadłe. Trwa to około 3-4 dni
w zależności od temperatury otoczenia. Takiego mleka nie należy mieszać ani przelewać
do innego garnka. Gdy mleko jest już dobrze zsiadłe (można zebrać śmietanę z wierzchu),
należy cały garnek umieścić na gazie i ogrzewać na najmniejszym ogniu. Nie należy
mleka podgrzać powyżej 40-45 stopni (tu przydaje się termometr).  Jeśli  nie mamy
termometru można sprawdzać palcem. Mleko powinno być ciepłe ale nie gorące.
Czas podgrzewania zależy od ilości mleka. Ja swoje 5 L (bo troszkę w międzyczasie w
niewyjaśniony sposób ubyło:) podgrzewałam ok. 45 minut w 30 stopniach.
W czasie podgrzewania od czasu do czasu mleko bardzo delikatnie przemieszać żeby
wyrównać temperaturę (bo wiadomo, że na spodzie będzie najcieplejsze).


Gdy powstanie "twardy" skrzep jak na zdjęciu pierwszym należy wyłączyć gaz i zostawić
całość do ostudzenia. Następnie na sitko wyłożone ściereczką kuchenną lub gazą przełożyć
najpierw większe kawałki a później resztę. Ja użyłam do tego celu formy serowarskiej
i chusty (można kupić w internecie). Odsączyć serwatkę i najlepiej powiesić na kilka
godzin żeby cała serwatka dobrze odciekła. Gdy odcieknie można ser przygnieść
czymś ciężkim i zostawić na kilka godzin. Ser wychodzi wtedy bardziej suchy, świetnie
nadaje się na twarożek ze szczypiorkiem. Gdy wolimy bardziej mokry przycisnąć go lekko
lub wcale nie przyciskać.


* Z ok. 5 L zsiadłego mleka wyszło mi coś ponad 60 dag twarogu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz