sobota, 7 marca 2020

Sos warzywny do makaronu bez pomidorów (dieta antyhistaminowa)


Dzisiaj propozycja dla osób, które z jakiejś przyczyny nie mogą 
spożywać potraw z pomidorami. Może to być uczulenie lub tak jak w moim
przypadku niedobór enzymu DAO, który wiąże się z nietolerancją histaminy.
Na diecie jestem od kilku miesięcy i widzę poprawę. Dieta jest niestety
dość restrykcyjna. Oprócz pomidorów muszę jeszcze unikać pszenicy 
(zlecam to zresztą każdemu:), serów dojrzewających,  czekolady, strączków,
awokado, ryb w puszkach, kiszonek, pieczarek, bakłażanów i wielu innych.
Myślę, że łatwiej by było napisać co mogę jeść bo lista jest krótsza :)
Jeśli macie objawy alergii a w testach nic Wam nie wychodzi a towarzyszą
Wam objawy takie jak: wysypki, katar, astma, ból głowy, brzucha to jest szansa,
że możecie mieć właśnie nietolerancję histaminy. Ja dowiedziałam się
o tej przypadłości właśnie z internetu i zrobiłam badanie. 
Jeśli ktoś z Was też zmaga się z tym problemem to zaprasza do 
korzystania z przepisów. Pojawiła się nowa etykieta z oznaczonymi 
przepisami antyhistaminowymi. Dieta ta również sprzyja alergikom.
Na blogu będą się oczywiście pojawiały inne przepisy ponieważ 
tylko ja jestem na tej diecie reszta rodziny je normalnie :)

Składniki dla 6-7 osób:
  • 1 duża cebula (ok.150g)
  • 3-4 ząbki czosnku
  • 250g dyni (bez skóry i pestek)
  • 250g marchewki
  • 220g buraków
  • 2 łodygi selera naciowego
  • 250g cukinii
  • 220g jabłek
  • ok. 700 ml bulionu warzywnego
  • 1 łyżka octu jabłkowego ( w zależności od tolerancji)
  • bazylia, oregano, rozmaryn, słodka mielona papryka
  • 1 łyżka syropu klonowego (opcjonalnie)

Warzywa obrać, umyć i pokroić w kostkę. W garnku z grubym dnem
rozgrzać 1 łyżkę oleju (polecam kokosowy). Wrzucić cebulę, chwilę
smażyć, dodać selera naciowego oraz posiekany czosnek. Chwilę smażyć
dodać resztę pokrojonych warzyw. Wlać bulion. Gotować aż warzywa
będą miękkie (ok. 30-40 minut). Buraki mogą zostać lekko twarde.
Pod koniec gotowania dodać zioła, ocet, syrop klonowy oraz sól i pieprz.
Całość zmiksować blenderem na pastę. Ja część zawekowałam słoikach
ponieważ wychodzi zbyt duża porcja jak dla jednej osoby. Sos podawać
z makaronem (u mnie orkiszowy) lub jako zamiennik do wszelakich
potraw z sosem pomidorowym.


6 komentarzy:

  1. Naprawdę śietnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Niestety mąż ma podobne wykluczenia....
    Dzięki za inspirujący przepis.
    Jedno tylko ważne - Orkisz to tez pszenica.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że orkisz to pszenica natomiast w diecie antyhistaminowej jest dopuszczony. Polecam bio.

      Usuń
  3. Jakie badania trzeba zrobić, by to wykryć?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proponuję zrobić badanie poziomu Diaminooksydazyny( DAO ).

      Usuń
  4. Przez lata zmagałem się z nietolerancją histaminy, która wpływała na moje codzienne życie i dieta stała się moją najlepszą przyjaciółką.

    OdpowiedzUsuń