wtorek, 15 lutego 2022

Pączki orkiszowe pieczone lub smażone

Niebawem tłusty czwartek i ja w tym roku postanowiłam przygotować jakiś przepis z tej okazji. Padło na pączki z piekarnika. Chciałam w tym roku trochę lżej :) Pączki natomiast można jak najbardziej usmażyć i wtedy są tradycyjnymi pączkami. W wersji pieczonej nie oszukujmy się wychodzą jak bułeczki ale w smaku tez pyszne:)

Składniki na ok. 15 sztuk:

  • 500g mąki orkiszowej jasnej
  • 250 ml mleka
  • 20g świeżych drożdży
  • 2 jajka + 1 do posmarowania wierzchu
  • 70-100g cukru
  • 60g masła
  • szczypta soli
  • dżem lub powidła

Z letniego mleka, drożdży, 1 łyżeczki cukru i ok. 4-5 łyżek mąki zrobić zaczyn. Odstawić pod przykryciem aż wyrośnie na ok. 20 minut. Resztę mąki umieścić w misce. Dodać wyrośnięty rozczyn, jajka ( w temp. pokojowej), szczyptę soli i cukier (ilość w zależności jak  bardzo słodkie lubicie ja dałam 70g). Wymieszać. Dodać rozpuszczone i ostudzone masło. Całość zagniatać ręcznie lub za pomocą miksera z hakiem (u mnie mikserem zajęło to ok. 15 minut) aż ciasto będzie elastyczne. Przykryć i odstawić na 2 godziny do wyrośnięcia.  

 

Gdy ciasto wyrośnie wyjąć je na podsypana mąką stolnicę i krótko zagnieść. Podzielić na ok. 60g porcje. Z każdej uformować kulkę, spłaszczyć i nałożyć łyżeczkę gęstego dżemu (ja miałam domowy i był niestety trochę za rzadki). Zlepić końce i uformować pączka. Układać na blaszce łączeniem do dołu. Odstawić do wyrośnięcia na ok. 30 minut. Przed pieczeniem wierzch posmarować rozmąconym jajkiem. Piec w nagrzanym do 180 stopni piekarniku przez ok. 20 minut lub smażyć na głębokim tłuszczu po 2-3 minuty z każde strony.Po ostudzeniu można polukrować.

Smażone

Pieczone

1 komentarz: